onsdag 19 mars 2014

Känslornas kamp

I måndags var jag på inskrivning på mvc.
Det var alltså vägning för första gången på ett halvår.
Du fann vilken pers!
Jag har intalat mig hur länge som helst att jag inte ska påverkas av vad vågen säger,  men det sket ju sig ganska radikalt kan man ju säga. ..
Nu ligger jag på bmi 35.9.
Tröstätit, planerat gb-operation osv.
Jag ville ge upp.
Hur fan ska jag göra för att må bra,  går det att gå ner i vikt (som jag verkligen behöver för att må bra och orka) och samtidigt bli frisk från ätstörningen?
Igår,  onsdag,  tog jag tag i mig själv och försökte sortera ut känslor och skilja på dessa och vad som är förnuft. Jag vände och vred på mitt huvud så det kändes som jag skulle bli tokig, som det ofta känns när jag tänker på maten.
Det var oerhört jobbigt men så pratade jag med Simon.
Min underbara Simon som påminde mig om vilka verktyg jag får att arbeta med för att klara maten lättare.
Tack Simon,  jag hade gått under utan ditt stöd ♡
Jag kan inte gå upp i vikt mer nu, det är ett faktum.
Jag tänker inte svälta mig igen för att tillfälligt gå ner i vikt.
Men något behöver förändras.
Jag tänker inte utesluta kolhydrater från min kost, 
för det behöver både bebis och jag.
Däremot byta bort vissa saker, jag har ju ätit väldigt mycket vitt bröd både till frukost och Mellanmål dagligen.
Det har inte gjort mig mätt alls.
Jag har 4 påsar proteinpulver som står mer eller mindre orörda och det är dags att ta fram dom.
Det är mättande, gott och kan ge mig en paus från bröd några av måltiderna.
Såhär såg det ut igår:
1 dl proteinpulver + 2,5 dl mjölk     -    frukost
4 fiskpinnar , 1dl grönsaker, 2 dl potatismos  -lunch                              1 burk makrill 1 knäckebröd           -  mellis
3 dl pasta 1,5 dl köttfärssås       -    middag
1 dl kvarg + proteinpulver,1 knäckebröd + 0,5 burk makrill                                  - Kvällsmål
Jag kände mig mätt och belåten,
mer mätt än vad jag brukar vara.
Idag ska jag räkna lite kalorier för att se lite hur jag ligger till, så det inte är på tok för lågt eller högt.
Appen jag använder för att räkna kalorier (fatsecret) använde jag flitigt tidigare.
Det som var skrämmande att se var att min inlagda målvikt var 60 kilo...
Jag kan inte see mig själv så smal idag. 
Det skulle se onaturligt ut med min kroppsbyggnad.
Så jag ändrade till 75.
Det känns mer realistiskt och jag treor jag kan må rätt bra vid 75 kilo.
Så här såg frukosten ut iallafall:

3 kommentarer:

  1. Jag undrar lite, du var ute och gick massor förut, gör du det fortfarande? Det kanske kan hjälpa dig genom graviditeten att kanske inte gå upp så mycket i vikt?

    SvaraRadera
  2. Jag har ju väldigt högt fotvalv som gör att det blir felbelastning på bägge fötterna när jag går. Det gör sååå ont :(
    Har inte råd att gjuta inlägg som ortopeden rådde mig till. Så att promenera är extra jobbigt med övervikt men det funkar ibland.
    Jag försöker landa på 10.000 steg/ dag ungefär :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobbigt.. Men hoppas att du inte går upp så mycket och att dy går ner en massa när du ammar sen :)

      Radera